Med en individinriktad syn på lärande blir följden en individinriktad avslutning av kursarbetet. Detta innebär att få lov att visa vad utbildningen har betytt för den egna kompetensutvecklingen, till skillnad från att enbart vara en kontroll av kunskaper, som vi är vana vid i den traditionella skolan.
Avslutningsdagarna innehåller en muntlig redovisning från varje kursdeltagare ”Vad har utbildningen betytt för mig?” samt en avslutande gruppdiskussion ”Från grupptänkande till individtänkande”.
Bedömning sker löpande, vid avstämnings- och utvecklingssamtal, vid handledarbesök på arbetsplatsen samt vid själva avslutningen.
Ett avslutande personligt omdöme utgår ifrån:
- Löpande, i samband med genomgång av inlämnade arbeten
- Vid föreläsningar genom samtal, frågor, kommentarer både enskilt och i grupp
- Vid kursledarens besök på arbetsplatsen
- Vid den individinriktade avslutningen
Kriterierna för diplom:
- Obligatorisk närvaro vid kurshelgerna ”Motorikens betydelse för all annan utveckling”, ”Egen personlig utveckling” och ”Anknytning, separationer, invänjning”
- Övriga helger krävs totalt 75% närvaro
- Samtliga egna arbeten ska vara inlämnade
Kriterierna för intyg:
- Den som inte har uppfyllt kriterierna för diplom vid basårets slut får ett intyg. Detta intyg omvandlas till ett diplom då kriterierna för diplom har uppfyllts.
Avslutad kurs utmynnar i ett diplom som Småbarnspedagog.
|