Yngrebarnskompetens för rektorer

Hälften av alla barn i förskolan är under 3 år – det ställer krav!

Rektor har det övergripande ansvaret för utbildningen i förskolan och dess kvalitet. Det är viktigt att särskilt betona rektorns ansvar för att skapa förutsättningar för ett gott pedagogiskt arbete med 1-3åringar. Risken finns att det pedagogiska arbetet med de yngsta barnen inte ges samma betydelse och utrymme som med de äldre.

Yngrebarnskompetens för rektorer

Hälften av alla barn i förskolan är under 3 år – det ställer krav!

Rektor har det övergripande ansvaret för utbildningen i förskolan och dess kvalitet. Det är viktigt att särskilt betona rektorns ansvar för att skapa förutsättningar för ett gott pedagogiskt arbete med 1-3åringar. Risken finns att det pedagogiska arbetet med de yngsta barnen inte ges samma betydelse och utrymme som med de äldre.

Du får som rektor kunskap om de yngsta barnens behov utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv och förhållningssätt för att utforma en förskola med kvalitet. Kursen består av tre tillfällen med sina olika ämnesområden. Den ska ses som interaktiv med plats för nätverkande, diskussion samt reflektion och ges på plattformen zoom.

Del 1 – 2 oktober, 13.00-16.00

Omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet – hur?

  • Förskolan, barn och pedagoger på 2020-talet
  • Vad skiljer arbetet med de yngsta barnen?
  • Vad beskriver neurobiologisk forskning och förskolans styrdokument?
  • Omsorgens betydelse för utveckling och lärande

Del 2 – 5 november, 13.00-16.00

De yngsta barnens introduktion på vetenskaplig grund

  • Rektor har ett särskilt ansvar för att varje barn tillsammans med vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan
  • Hur gör man för att möta det lilla barnets behov, vårdnadshavarna och utgå från forskning om hjärnans utveckling och anknytningsteorin?
  • Rektorns, pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete

Del 3 – 5 december 13.00-16.00

Hållbarhet i förskolan – hur gör vi?

  • Vad innebär kvalitet och en hållbar arbetsmiljö, för dig som rektor, för dina medarbetare och för barnen?
  • Hur skapar vi hållbara barn och pedagoger?
  • Stresshantering & återhämtning för både barn och pedagoger med återhämtningsterapeut Helena Lundgren www.helenasdrivbank.se
  • Förskolans risk och friskfaktorer för en hållbar förskola

Kursanmälan

Betalningsmetod*

Kursdeltagare

När: 2 okt, 5 nov & 5 dec
13.00-16.00

Pris: 3 950 kr exkl moms/person, ”early-bird” 2 950 kr t.o.m. 15 sept. Begränsat antal platser.

Sista anmälningsdag: 20 sept

Anmälan: Via formuläret

Kursledare: Helena Lindfors

När: 2 okt, 5 nov & 5 dec
13.00-16.00

Pris: 3 950 kr exkl moms/person, ”early-bird” 2 950 kr t.o.m. 15 sept. Begränsat antal platser.

Sista anmälningsdag: 20 sept

Anmälan: Via formuläret

Kursledare: Helena Lindfors

Du får som rektor kunskap om de yngsta barnens behov utifrån ett tvärvetenskapligt perspektiv och förhållningssätt för att utforma en förskola med kvalitet. Kursen består av tre tillfällen med sina olika ämnesområden. Den ska ses som interaktiv med plats för nätverkande, diskussion samt reflektion och ges på plattformen zoom.

Del 1 – 2 oktober, 13.00-16.00

Omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet – hur?

  • Förskolan, barn och pedagoger på 2020-talet
  • Vad skiljer arbetet med de yngsta barnen?
  • Vad beskriver neurobiologisk forskning och förskolans styrdokument?
  • Omsorgens betydelse för utveckling och lärande

Del 2 – 5 november, 13.00-16.00

De yngsta barnens introduktion på vetenskaplig grund

  • Rektor har ett särskilt ansvar för att varje barn tillsammans med vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan
  • Hur gör man för att möta det lilla barnets behov, vårdnadshavarna och utgå från forskning om hjärnans utveckling och anknytningsteorin?
  • Rektorns, pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete

Del 3 – 5 december 13.00-16.00

Hållbarhet i förskolan – hur gör vi?

  • Vad innebär kvalitet och en hållbar arbetsmiljö, för dig som rektor, för dina medarbetare och för barnen?
  • Hur skapar vi hållbara barn och pedagoger?
  • Stresshantering & återhämtning för både barn och pedagoger med återhämtningsterapeut Helena Lundgren www.helenasdrivbank.se
  • Förskolans risk och friskfaktorer för en hållbar förskola

Kursanmälan

Betalningsmetod*

Kursdeltagare