Välkommen tillbaka!

Ett nytt läsår väntar. Många barn och föräldrar stiftar i dagarna kontakt med förskolans värld för första gången. Många börjar som 1-åring och vistas flera av sina vakna timmar i förskolan under 5-6 års tid.

Starten på denna tid kan inte nog betonas. Den är så viktig. Både för det lilla barnet, vårdnadshavarna och för dig som pedagog. Att möta nya människor, stora och små, i en helt ny miljö ställer stora krav, speciellt när man bara är 365 dagar gammal. Hjärnan orkar inte med så många nya intryck.

Nu är du som pedagog viktigare än någonsin. Med enkla små tips kan man underlätta anknytnings- och kommande separationsprocess för det lilla barnet. Du som pedagog behöver styra, hålla i ”ratten” för hur denna resa ska bli. Det är du som kan miljön, du som har ”kartan”. En av de viktigaste ingredienserna är TID. Låt det ta tid. Tid till att lära känna miljön, pedagogerna. Belasta inte barnet med för mycket intryck. Successivt behöver de får smaka på förskolan, i sin egen takt, den blir så mycket godare då.

Lär dig mer på den digitala kvällskursen Tio konkreta tips för en god introduktion, 21 aug kl.17.00-20.00 OBS! Du bokar till ”early-bird” t.o.m. 9 aug! Du får tips som kan användas direkt i verksamheten på vad som kan göra introduktionen lättare för både barn, vårdnadshavare och pedagoger.

Småbarnspedagogutbildningen startar i september!

Det finns ett fåtal platser kvar. Hör av er om ni är på gång att skicka in ansökan. Det är först till kvarn som gäller. Ansökan hålls öppen så länge det finns platser kvar. Det går fint att maila in en signerad ansökan till info@smabarnilund.se

Datum till ytterligare kurser kommer i nästa brev i mitten av augusti.

Hoppas vi ses!

Vad är viktigt att känna till och tänka på vid de yngsta barnens introduktion i förskolan? Vad kan du som pedagog göra här och nu för att underlätta barnets start? Vad säger aktuell forskning och styrdokument?

  • Hjärnans utveckling och känslighet för stress
  • Vad är anknytning?
  • Att vara en anknytningspedagog
  • Vinka ”Hej då” hur kan det gå till? Var? När?
  • Pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete

Similar Posts