De yngsta barnens introduktion

Hur introduktionen blir är en arbetsmiljöfråga för både barn och pedagoger.

Hur kombinerar vi den senaste forskningen om hjärnans utveckling och anknytningsteori för att ge de yngsta barnen den bästa starten i förskolan? Vilka verktyg behövs för att bygga relationer och skapa en trygg och lärande atmosfär där barnen kan utforska, leka och utvecklas?

De yngsta barnens introduktion

Hur introduktionen blir är en arbetsmiljöfråga för både barn och pedagoger.

Hur kombinerar vi den senaste forskningen om hjärnans utveckling och anknytningsteori för att ge de yngsta barnen den bästa starten i förskolan? Vilka verktyg behövs för att bygga relationer och skapa en trygg och lärande atmosfär där barnen kan utforska, leka och utvecklas?

  • Hjärnan och dess känslighet för stress och separationer
  • Den livsviktiga anknytningen och hur den påverkar barnet, vårdnadshavaren och pedagogen 
  • Barnets anknytnings- och separationsprocess 
  • Vilka ingredienser är centrala under introduktionen?
  • En introduktionsplan utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 
  • HUR, VAR och NÄR ska vårdnadshavare börja lämna?
  • Gruppinskolning, när många barn ska introduceras – hur?
  • Tröst – hur ledsen får barnet bli?
  • Pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete

Allt utifrån den senaste forskning om barn och deras utveckling, skollag, läroplan, De yngsta barnens egen läroplan och Barnkonventionen.

Under kursen följer du föreläsaren ”live” via plattformen zoom. Möjlighet ges till diskussion, frågor och interaktion. Ett krav är därför att ha webbkameran på. Information och personlig länk skickas ut via mail några dagar innan kursens datum. Lunchpaus 12.00-13.00 samt en för- och eftermiddagspaus.

Betalningsmetod*

Kursdeltagare

När: 4 april kl 9.00-16.00

Pris: 1 995 kr exkl moms

Sista anmälningsdag: 21 mars

Anmälan: Via formuläret

Kursledare:

Helena Lindfors – leg. förskollärare, dipl. småbarnspedagog

När: 4 april kl 9.00-16.00

Pris: 1 995 kr exkl moms

Sista anmälningsdag: 21 mars

Anmälan: Via formuläret

Kursledare:

Helena Lindfors – leg. förskollärare, dipl. småbarnspedagog

  • Hjärnan och dess känslighet för stress och separationer
  • Den livsviktiga anknytningen och hur den påverkar barnet, vårdnadshavaren och pedagogen 
  • Barnets anknytnings- och separationsprocess 
  • Vilka ingredienser är centrala under introduktionen?
  • En introduktionsplan utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 
  • HUR, VAR och NÄR ska vårdnadshavare börja lämna?
  • Gruppinskolning, när många barn ska introduceras – hur?
  • Tröst – hur ledsen får barnet bli?
  • Pedagogens respektive vårdnadshavarens roll – ett tillsammansarbete

Allt utifrån den senaste forskning om barn och deras utveckling, skollag, läroplan, De yngsta barnens egen läroplan och Barnkonventionen.

Under kursen följer du föreläsaren ”live” via plattformen zoom. Möjlighet ges till diskussion, frågor och interaktion. Ett krav är därför att ha webbkameran på. Information och personlig länk skickas ut via mail några dagar innan kursens datum. Lunchpaus 12.00-13.00 samt en för- och eftermiddagspaus.

Betalningsmetod*

Kursdeltagare